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written at 13-02-12 20:20
Tree of Life / 전승보
 written by 관리자
 
생명나무
 
 
'생명나무' 연작들을 촬영하기 위해서 작가는 각기 다른 11개의 조건들을 충족시켜야만 한다. 우선 3종류의 빛이 필요하다. 자연광, 플래시, 서치라이트. 어떤 필름인가에 따라 색깔이 달리 나오기에 5종류의 필름(사이즈4x5)을 사용한다. 오랜 시간 노출을 하다보면 필름마다 기본적 색깔이 달리 나오기 때문이다. 연기를 뿌려야 하고 카메라는 2대가 필요하다. 촬영용의 메인 카메라와 그 뒤에서 플래시를 터트리기 위한 카메라다. 하지만 이런 조건들은 야외작업에서 자연발생적으로 만나게 되는 상황들을 극복하기에 힘이 든다. 그래서 이번 전시에 나온 신작들은 세트를 실내에 설치한 작업들이다.
 
지난 해 여름철 호우로 야외 세트장이 파손된 뒤에 만들었다. 그렇다고 연출된 실내의 공간이 모든 문제들을 해결해 주지는 않았다. 3달동안의 지루한 테스트 끝에 여러 경우의 수를 가늠할 수 있게 되었다. 이번 전시에 출품된 작품들은 그렇게 만들어졌다. 감나무 끝의 새싹에 비친 찰나의 빛을 본 작가는 그것을 재현하기 위해 4년이 넘는 시간을 보내야 했다. 그리고 이 작품들은 지난 해 개인전 '사적성소'때 까지를 작가의 형식적 실험 단계로 불러도 좋으리만치 새로운 깊이 감을 맛보게 한다. 인공의 빛이 만들어 낸 숭고함이다. 그는 알 수 없는 이 생명나무에 어떤 이야기를 개입시키지 않아도 숭고함이 가능하다는 것을 보여주었다.
 
하나의 세계에 깊이 들어간 사람은 그 곳에 이르기까지 자신이 만들어놓은 길이 있다. 그들은 미지로 향한 길을 떠날 때, 세계에 대한 자신의 불안을 불완전하지만 확고한 태도로 극복해 나간다. 일반인들의 삶도 그러할진대 작가들의 예술세계는 그래서 미완성일지라도 미래 지향적이며 열정으로 가득하다. 이는 자신의 상상력이라는 영역을 만들어나가는 창조적 생산에의 의지 때문이다. 그래서 예술가들에게 자신의 길을 개척하라는 말은 정당하다. 예술가들의 섬세한 관찰이 가져오는 이미지들의 예기치 못한 반격은 우리들을 새로운 세계로 인도하기 때문이다. 우리가 새삼 주목해야 할 필요가 있는 것은 이정록 또한 이런 낭만주의적 감성의 출발이었음이다. 생명나무 사진들은 도시 취향의 반동으로서 자연의 관조에 머무르는 풍경 사진들과는 다르다. 그런 풍경들이 도시와 기계화시대에 대한 반작용으로 자연이라는 소재주의에 머물러 왔다는 의미다. 타락하지 않은 원천으로의 자연. 그것에 대한 지시를 작가는 빛이 지닌 고요한 위대함으로 나타낸다.
 
작가는 형상의 추상적인 관념을 현실에 있는 어떤 원본보다도 완전한 것으로 인식하게 한다. 이는 그가 작가노트에서 밝힌 바대로 "특정한 풍경을 재현하기 보다는 특정장소나 사물에 대한 영적인 느낌이나 상상을 표현"하고자 한 것이다. 그는 새싹에서 빛을 발견했을 때의 감정을 상상력을 통해 영원히 보존할 수 있도록 했다. 그것은 마치 마술에 걸린 나무가 우리에게 그 빛의 파장만큼 노래를 불러주는 듯한 환상적인 모습이다. 자신만의 눈으로 본 자연을 통해 신의 존재를 입증하고자 한 것이다. "무시무시할 만큼 조용하고 황량한 풍경화를 그림으로써 신비롭고 종교적인 외경심을 불러일으킨" 프리드리히(Friedrich, Caspar David)처럼.
 
 
전승보 / 2008
 
 
 
 
Tree of Life
 
 
An artist must meet the eleven different requirements in order to shoot a series of ‘Tree of Life’. First of all, three different types of light are needed, i.e. a natural light, a flash and a searchlight. Five different types of film (size 4X5) are used as the color is different depending on what film it is. It is mainly because that basic color from each film turns to be different due to a long time of exposure. Smoke must be sprinkled and two cameras are needed, i.e. a main camera for filming and a camera behind it for popping the flash. However, these conditions are not sufficient to overcome spontaneously occurring situations at field works. For this reason, the new works in this exhibition are conducted in an indoor set. It was built right after the outdoor set was damaged by heavy rain last summer. However, the indoor space did not solve all problems. He could fathom out several occasions after a three-month-long boring test. The works submitted to this exhibition have been built in this way. An artist who saw the light of the moment reflected on the sprouts in the end of persimmon tree had to spend more than four years to reproduce the scene. Furthermore, these works make it possible to taste the new depth of the writer’s art as good as the time before his private exhibition of ‘private sacred place’ is in the formally experimental stage. It is the sublimity the artificial light has created. He proved that the sublimity was possible even though he did not intervene in the unknown tree of life with any story.
 
Those who entered deep into a world have a way they created to reach there. When they leave for a way to the unknown world, they overcome their anxiety in a firm attitude although it is not perfect. The lives of ordinary persons are the same. So not to mention the art worlds of the artists are future-oriented and full of enthusiasm even though they are incomplete. It is due to their will of creative production that makes the field of their imagination. So it is right to say that artists must carve their ways as the counterattack of the images produced by artists’ delicate observation lead us to a new world. What we need to take note once again is that Jeonglok LEE also was the start of romantic sensitivity. The photos of ‘Tree of Life’ as the rebound of city taste are different from the pictures of landscape that stays at the contemplation of nature. It means that those landscapes have stayed with a material of nature as a reaction against the age of urbanization and mechanization. The artist expressed nature, an incorrupt source with a tranquil greatness that the light possesses.
 
The artist realizes the abstract concept of a shape as a perfect thing even more than any other original one. It was designed to “express a spiritual feeling or imagination for a certain place and object rather than reproduce a particular landscape” as clarified in the artist note. He made it possible to keep the feeling of the moment forever when he discovered the light on the sprouts through his imagination. It is a fantastic scene as if a magic spelled tree sings a song to us as much as the wavelength of the light. He wanted to prove the existence of God through the nature he observed in his own vision. He “aroused mysterious and religious awe and respect by painting terribly silent and desolate landscape” as Friedrich, Caspar David did.
 
 
Jeon, Seung Bo / 2008 
 
 
 
 

 
 

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